Tentoonstelling Arthur Briët ‘Rembrandt van de Veluwe’

0
1937

NUNSPEET – Vandaag is in het Noord-Veluws Museum de tentoonstelling Arthur Briët, ‘Rembrandt van de Veluwe’ geopend. Deze expositie is te zien vanaf morgen 23 maart t/m 29 september 2019

De op Java geboren Arthur Briët volgt vanaf 1884 zijn opleiding aan de Koninklijk Academie in Antwerpen waar hij een studiegenoot was van Vincent van Gogh. Briët sluit zijn kunstopleiding in 1888  af met de Prix d’ Excellence. Na een verblijf in Parijs, Italië en België vestigt hij zich in 1892 weer in Nederland. Hij ontdekt Nunspeet op een trektocht vanuit Laren. Vanaf 1893 is hij inwoner van Nunspeet, het kunstenaarsdorp dat zeer in trek was omdat de schilderachtige onderwerpen zich hier in ruime mate aandienden. Hij verblijft afwisselend op het Noord-Brabantse platteland, in Laren en in Nunspeet, waar hij zich ontwikkelt tot een gerenommeerd schilder van verstilde boereninterieurs.

De tentoonstelling geeft een overzicht van het werk van deze kunstenaar, die behalve intieme interieurstukken en sfeervolle landschappen, magistrale portretten schilderde. Briët dankt zijn bijnaam ‘Rembrandt van de Veluwe’ aan het feit dat hij net als zijn wereldberoemde voorganger met een sterk licht-donker contrast in zijn schilderijen werkt. Die speciale techniek is een belangrijk kenmerk van de stijl van Rembrandt, ‘clair-obscur’ genoemd, die weer geïnspireerd was door de bekende Italiaanse schilder Caravaggio. Ook in de hantering van zijn penselen is te zien dat hij veel had geleerd van Rembrandt. Briët combineert net zoals de grote meester zowel een naturalistische en impressionistische penseelstreek.

Briët woont tot zijn overlijden in 1939 in Nunspeet aan de rand van de Zoom. Daar staan de kleine armoedige huisjes van de dagloners, die het onderwerp vormen van zijn schilderijen. Om zelf de regie te houden over de opstelling voor een schilderij richt Briët een ‘schildershut’ op in zijn tuin, een replica van een zo’n boerenvertrek. Later koopt hij zo’n huisje en verplaatst het naar zijn tuin. Zo heeft hij dit huisje altijd als inspiratiebron voor de boerenbinnenhuizen, waarmee hij bekend geworden is. Briët exposeert zijn werk in binnen- en buitenland en verkoopt schilderijen in zowel Sint Petersburg als Parijs. In Nederland is werk van Briët te vinden in het Gemeentemuseum Den Haag, het Centraal Museum te Utrecht, het Drents Museum te Assen, het Singer Laren, het Noord-Veluws Museum en diverse andere musea.

Het Noord-Veluws Museum laat een prachtige selectie zien uit een tiental museumcollecties en ruim dertig privécollecties in een unieke overzichtstentoonstelling van het werk van Briët. Bij de tentoonstelling verschijnt bij uitgeverij Van Spijk/Rekafa een monografie over Arthur Briët, geschreven door Williëtte Wolters-Groeneveld (prijs € 29,50).

Volgens kenners is Briët een van de meest vooraanstaande representanten van Kunstenaarsdorp Nunspeet. De kunstenaarskolonie is een 19e-eeuws verschijnsel dat zich vanuit Barbizon bij Parijs over heel Europa verspreidde. Deze kunstenaarsoorden speelden een grote rol in de toenmalige avant-garde van realisten en impressionisten. De kunstenaars verzetten zich tegen de ouderwetse historieschilderkunst en streefden naar de weergave van het ‘natuurlijke’ licht. Er ontwikkelde zich een totaal nieuwe opvatting over het schilderen. 

Kunstenaars trokken de vrije natuur in om er te schetsen en ‘en plein air’ te schilderen. Ook in Nunspeet en Elspeet vormt zich vanaf 1890 een kunstenaarsgroep. Zo’n tweehonderd beeldende kunstenaars hebben tussen 1890 en 1950 in deze regio gewerkt. Het werk van deze schilders vond gretig aftrek bij particulieren in Nederland, Engeland, Schotland, Canada en Amerika. In deze schilderijen herkent men het directe contact met de natuur en de romantische uitbeelding van het dagelijkse leven.