Zomerbraderieën in Nunspeet: “Shoppen, Smullen en Kunst Genieten!”

17
1982

NUNSPEET – De zomervakantie in Nunspeet wordt dit jaar extra sfeervol ingevuld met maar liefst zes gezellige zomerbraderieën. Van 18 juli tot en met 22 augustus kunnen bezoekers elke dinsdag genieten van een keur aan waren in het bruisende centrum.

Tussen 10.00 en 17.00 uur worden de straten gevuld met een divers aanbod, variërend van boekenkramen tot kleding en speelgoed. Ook zijn er allerlei lekkernijen te vinden en een uitgebreid aanbod van lokale winkeliers, inclusief mode accessoires. De kunstliefhebbers komen eveneens aan hun trekken, aangezien diverse plekken in het centrum verfraaid zijn met prachtige kunstwerken.

De zomerbraderieën zijn niet alleen geschikt voor shopliefhebbers, maar bieden ook volop vermaak voor het hele gezin. Voor een welverdiende pauze zijn er gezellige terrasjes door het hele centrum te vinden.

Vandaag trok de zomermarkt een gezellige drukte, wat belooft dat de komende dinsdagen eveneens een groot succes zullen zijn.

17 REACTIES

  1. Word het misschien niet eens tijd om de zomermarkten naar de avond te verplaatsen, en dan met proberen om met live muziek de boel een beetje op te fleuren. Hoor nu vooral als je keertje bent geweest, heb je het voor de rest wel gezien. En zo als Nunspeet, moeten we het wel hebben van de toerist!!!

    • Dat moeten standhouders ook willen, om over de winkeliers maar te zwijgen …. kortom, vergeet het maar!!

  2. Ik vindt het juist prima zo, voor de standhouders ook wel fijn, zijn ze op een redelijke tijd thuis.
    De doelgroep waar ze het voor doen wisselt elke week weer, als er maar genoeg te vr-eten is en genoeg zooi te koop vinden ze het helemaal prachtig

  3. Het viel mij altijd op dat het hier erg druk was. Maar dat er in verhouding eigenlijk weinig werd gehandeld.
    Eens waren wij op een vergelijkbare braderie in het vroegere Oost-Duitsland. Daar stonden de kramen en bezoekers veel verder uit elkaar, maar iedereen kocht wel iets.
    Een mentaliteit verschil?

    • Vooral verschil met vroeger en nu, denk ik. Want ik zie inderdaad ook veel etende mensen en minder kopers. Een kraampje met troeperig speelgoed doet het goed, de oliebollenkraam (waar je nu ook van die heerlijke Spaanse lekkernij kan kopen) heel goed. Bij de kraam met schoonmaakmiddelen was het erg stil (vond ik wel wat triestig voor die mevrouw, die voortdurend een raampje aan het zemen was).
      Och, ’t zal wel uit kunnen, want anders kwamen die standhouders vast niet opdraven. En de mensen die ik sprak van buiten Nunspeet vonden het gezellig – ‘k ga er maar vanuit dat iedereen de waarheid spreekt 🙂

  4. Ik vind juist dat de sfeer van de braderie achteruit gegaan is ten opzichte van vroeger.. toen stond er nog een schiettent, draaimolen, grijpautomaten en de worstenkoning ontbrak ook niet.. nu zie je meer stands van de eigen winkeliers…

    Jammer. De charme verdwijnt zo wel

  5. Ik hoef het niet te hebben van de toeristen, maar veel van mijn dorpsgenoten duidelijk wel.
    Voor hen neem ik de drukte op de parkeerplaatsen en het mensengekrioel graag voor lief, en ik gun elke Nederlander het gefluister van een ochtenkoelte door onze zeer rustgevende en mooie eeuwig zingende Veluwse Dennenbossen.
    Vooral als in de vroege morgen een ijle mist tussen de dennenstammen aan komt drijven in de vliedende schemering, was de binnenkomst in onze verschillende dorpjes langs de Elspeterweg erg rustgevend. Je kwam weer thuis.
    Als ik in het verleden bij Putten onze prachtige voornamelijk uit Grenen en andere Grove dennensoorten bestaande Veluwse bossen binnen reed, zoog ik verzaligd de opwekkende harslucht naar binnen. Pas dan kwam ik weer thuis.
    Hoe is het mogelijk vraag ik me dan af. Dat bij het vaststellen van monumentale bomen in onze regio, onze prachtige eeuwenoude Grovedennen, die bv langs de Elspeterweg de ingang van onze mooie Nunspeet aangeven, blijkbaar door buitenstaanders worden geweerd van de bomen-monumentenlijst.
    Die lijst is zeker niet door plaatsgenoten of geboren Nunspeters aangelegd.
    Mijn opa ving voor zijn zakgeld, in zijn jeugd met behulp van de haren uit paardenstaarten gemaakte strikken, in die eeuwenoude bomen, schatlijsters die via Tida Kira(een plaatselijke groentenman) naar dure restaurants in Brussel werden gestuurd voor consumptie.
    De grove den(grenenhout) verdient een ereplaats in het wapen van de gemeente Nunspeet.(wij hebben nog puntgave 100+ oude Grenen kozijnen.
    Die paardehaar leveranciers stonden te wachten bij de stationweegbrug,(een ronde inrijschuur met weegscaal en varkenshokken) terwijl hun voerman een borrel dronk bij cafee Het Vosje, op de goede verkoop van zijn Baconvarkens naar Engeland.

    • Helaas hebben de mooie dennenbomen het zwaar. In vrijwel heel West Europa hebben ze te lijden onder schimmels en kevers/torren die de bomen enorm doet verzwakken. Vele dennenbomen bezwijken en zijn dood. Als je bijvoorbeeld de Harz in Duitsland bekijkt. Is in een paar jaar tijd van groene oase verandert in een kale dorre vlakte.Dit is helaas ook met de bossen in Nunspeet aan de hand.
      Zoals je ook nu weer roept..buitenstaanders zouden verantwoordelijk zijn volgens jou voor de kappartijen. Dit is toch echt te kort door de bocht W.
      Natuurmonumenten en Staasbosbeheer zijn verantwoordelijk voor onze bossen en daarin leveren ze veelal prima werk af. De bossen staan er mooi bij.

      Verder is Nunspeet een touristisch dorp waar wij veel inkomsten uit derven. Leuk dat er altijd wel wat georganiseerd wordt in het hoogseizoen. Daar beleven wij inwoners ook plezier aan. Bovendien ken ik het parkeerprobleem niet..wij inwoners kunnen prima op t fietsje naar t centrum. Mensengekrioel?
      Valt ook reuze mee.

      Wat me verder oo alt is dat je ook dit onderwerp weer gebruikt om je ongenoegen te uiten..hierin structureel de zondebok (altijd mensen buiten Nunspeets grenzen volgens jou/Randstadfiguren ..) aan wilt wijzen..
      En door je standaard gemopper vooral ongastvrij bent.
      Nunspeet is een mooie gemeente..waar ruimte is voor iedereen. Ook voor de toeristen

      • Je kunt de ‘verhalen’ van W ook met een nostalgische bril lezen. Verhalen over vroeger, geschreven door een ouder iemand.
        Je voortdurende gemopper op W over z’n afkeer tegen ‘buitenstaanders heeft, naar ik aanneem, geen enkel effect. Deze ‘ oude vos verliest zijn streken niet meer’.
        Overigens vind ik de schrijfsels van W, over vroegere tijden, wel leuk om te lezen. Misschien een rubriek: vroeger deden we her zo!

        • Dat W met verhalen komt is prima. Soms ook best leuk. Zijn verhalen brengt hij echter in om zijn ongenoegen te uiten. Zijn verhalen hebben dan ook vaak geen raakvlak met lopend onderwerp en hij kraakt te vaak mensen die buiten Nunspeets grenzen wonen af. Zij zijn schuldig aan al datgeen wat volgens hem niet goed loopt binnen onze gemeente.
          Zo onschuldig zijn zijn verhalen dus niet. Daar waar ik onrecht ruik zal ik reageren. Typisch is wel dat W het dan al snel af laat weten.
          Verhalen vertellen is okay. Maar niet als je je afsluit voor commentaar en je niet schroomt jezelf boven anderen te verheffen.
          Heeft alles met respect te maken
          We hebben het gewoon hartstikke goed in ons mooie dorp. De verhalen van W, ook nu op een artikel over braderieën..noem jij dat leuk?

  6. Beste Lias. Dat heet een debat. dan ben je als debater het ergens niet mee eens, en laat dat duidelijk merken
    We kunnen natuurlijk ook monologen schrijven, maar ik houd het liever op waargebeurde, vaak zelf waargenomen verhalen.
    Ik stel dus in bovengenoemde verhalen vast dat zeker de Grove den, naast het mijnhout voor Limburg, (ook het eiken hakhout) een zeer groot verdien model voor de Veluwe was, dat zorgde voor brood op de plank, voor een aantal bewoners van de N-West Veluwe.
    Voor dat houtbewerkings gebeuren trok men vaak vanuit Harderwijk per schip, kroost, gade en kruiwagen met hulpzeel, naar Stellingerwerf in Friesland, zoals oude geboorte en overlijdens-akten bewijzen.
    Men reisde met die aanhang naar de hakhout bossen van Stellingerwerf, groef daar een gat in de grond, zette het af met heideplaggen, en stalde daarin het snotterbellend zeer talrijke kroost en verdere aanhang, en begon het Eekschillerswerk.
    De Grove den(het Grenen) was de belangrijkste boom voor onze destijds nog bloeiende Veluwse houtindustrie.
    Wel werd gezorgd dat men op tijd terug was als de bosbessen en cantharellen rijp werden, om weer wat bij te verdienen in de bosbessenbos.
    Ik meen me te herinneren dat sommige scholen zelfs gesloten werden in de bosbessentijd.

    • Zijn prachtige verhalen W..
      Maar wat hebben deze met het onderwerp te maken? Debatteren okay..maar dan wel over looende onderwerp waar je dan met goede argumenten/punten komt die op het onderwerp slaan.
      Is het niet een idee dat je een instagram pagina oid opstart? Daar kun je dergelijke verhalen posten. Mooie foto’s wellicht erbij? Of eens aankloppen bij heemkundige vereniging Nuwenspete.
      Denk dat je verhalen dan beter tot hun recht komen.

  7. Beste W

    Dat doet de vraag rijzen, wanneer ben je geboren , ergens in 1880- 1920 als je dit nog kan memoriseren.
    Je bent dan denk ik de oudste inwoner van nunspeet.

  8. Het verschil in opvattingen over de Veluwe zit de echte inwoners van onze mooie Regio in ons bloed. Wij hebben deze prachtige omgeving gebouwd. Daar werden we mee geboren, dat gevoel krijg men niet als men hier gaat wonen, en daarna probeert onze mentaliteit te veranderen. Als men dat wel probeert zal men altijd een buitenstaander blijven.
    Men moet zich in Rome als een Romein gedragen om Romein te worden.

    • Waar een ieder woont..ieder individu maakt van zijn stek de mooiste. Ik ken legio voorbeelden van mensen die vanuit de Randstad komen en al decennia in Nunspeet wonen. Een mooie stek hebben,respect voor de mooie natuur. Volop geïntegreerd zijn en in sociale kringen opgenomen zijn en moeite doen voor de medemens. Dat zijn allemaal mooie feiten die jij helaas niet ziet. Er is namelijk niemand die de Nunspeetse mentaliteit tracht te veranderen. Wat is dat trouwens..Nunspeetse mentaliteit?
      Als menig Nunspeter denkt zoals jij..dan wordt het inderdaad tijd daar wat aan te doen. De mentaliteit: wij oud-ingezetenen zijn de besten..iedereen uit de randstad heeft verkeerde bedoelingen..wat een intolerantie!
      Probeer je eens open te stellen voor de “ander”. Je zult verrast zijn wat je er voor terug krijgt.

  9. Beste Slimmer. Ik heb gewoon geluisterd naar de personen die dat allemaal wel hebben meegemaakt.
    Daarnaast hebben we in deze tijd internet, waaruit men veel weetjes kan bevestigen. Of zoek de geboorteplaatsen van veel personen op onze begraafplaatsen op.(tot in Saksen vind men dezelfde namen, en kon men in onze streektaal de mensen verstaan)
    Ik sprak bv ook oude kennissen die in Holland maanden in het seizoen het gras maaiden. Of s,winters hulst plukten in Salland voor kerstversiering in de steden.

    • Verleden is geschiedenis. Zijn feiten. We kunnen er van leren en erover filosoferen.
      Aan het gerleden kun je niets veranderen. Toekomst echter wel. Je kunt blijven hangen in..vroeger was alles beter.
      Maar ik denk niet dat dat de juiste denkwijze is om de geschiedenis aan te wenden.

Comments are closed.