NUNSPEET – In Biddinghuizen is vogelgriep vastgesteld op een leghennenbedrijf. Om verspreiding van het virus te voorkomen, heeft het ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur (LVVN) besloten de circa 55.000 hennen op de locatie te laten ruimen door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA).
Rond het besmette bedrijf wordt een beperkingszone ingesteld van 10 kilometer. In de hele 10-kilometerzone geldt per direct een vervoersverbod, waar ook de gemeente Nunspeet deels onder valt. Dit betekent dat er vanaf locaties met vogels in deze zone geen vogels, broedeieren en/of consumptie-eieren mogen worden vervoerd. Ook geldt een verbod voor de afvoer van mest van vogels en gebruikt strooisel.
Ook geldt binnen de 10 km-zone een afschermplicht: dierentuinen, kinderboerderijen en eigenaren van hobbyvogels zijn verplicht hun pluimvee en watervogels af te schermen. Dit kan bijvoorbeeld door de dieren in een volière te houden of in een ren onder te brengen.
Deze maatregelen zijn nodig om verspreiding naar andere delen van het land te voorkomen.








We kijken er allang niet meer van op. Weer een gevalletje vogelgriep.
„Gelukkig“ is er een werkzaam vaccin wat onze kippen niet meer dermate ziek zal maken.
Gelukkig kunnen we de eieren en de beestjes zelf nog blijven eten. In de basis geen gezonde ontwikkeling als je het mij vraagt.
Ook wilde vogels treft soms de de vogelgriep. Op de mens zijn de gevallen van besmetting nog niet zo vaak voorgekomen en als is het verloop vaak vrij mild.
In Azie echter gaat een andere variant rond welke voor mensen besmettelijk is. En voor de mens niet ongevaarlijk is.
Ik houd mijn hart vast wat een variant van de vogelgriep alhier echt gaat betekenen.
Voor mij staat vast dat de intensieve veeteelt niet gezond is voor mens ,maar vooral voor het dier.
Vogelgriep wordt in veel gevallen overgedragen van wilde vogels op pluimvee. Recent een dode eend in het water van het Veluwemeer gezien. Dan houd ik alweer mijn hart vast.
En jawel, op intensieve veeteelt kun je van alles aanmerken, maar een zogenaamde vrije uitloop boerderij is een lust voor het oog. En de eieren, vers van de boer, zijn heerlijk!
Eens Nelie..vrije uitloopboerderij is niet alleen lust voor het oog. Voor dierenwelzijn al een heel stuk beter.
Door de intensieve veeteelt..is ons vee standaard vatbaar voor allerlei ziektes. Waar ze voor ingeent worden. Of behandeld worden bij uitbraak met medicatie of antibiotica. Wat zodoende in onze voedingsketen terecht komt. Met voor nu al serieuze consequenties. Multiresistente bacteriën (ziekenhuisbacterie) . Waardoor simpele aandoeningen zoals een blaasontsteking je fataal kunnen worden. Het is een groot onderschat probleem. Ik hoop maar dat we er niet bij bepaald worden op de manier zoals dat begin 2020 bij een virus vanuit Azie het geval was.
Reacties zijn gesloten.