Succesvolle uitdeelactie krijgt vervolg: jonge ouders ontvangen ook in 2026 een gratis geboorteboom

0
499

NUNSPEET – Het college van burgemeester en wethouders heeft positief besloten over het voortzetten van de geboortebomen-actie. Na een zeer succesvolle eerste editie in november 2025, wil het college hier een jaarlijkse traditie van maken. Het doel is om de actie vanaf nu vast te koppelen aan de plannen voor klimaatadaptatie.

In 2025 gaf de gemeente gehoor aan een wens van de gemeenteraad (een raadsmotie) om te zorgen voor een ‘geboortebos’. Dit leidde tot een actie waarbij kersverse ouders een gratis geboorteboom konden ophalen. Uit de evaluatie blijkt dat inwoners en organisatie hier ontzettend enthousiast over waren.

Groene start voor baby’s in 2026

Vanwege dit grote succes adviseert het projectteam om ook dit jaar jonge ouders blij te maken met een boom. Om de actie in 2026 snel mogelijk te maken, stelt het college aan de gemeenteraad voor om eenmalig € 15.000,- vrij te maken uit de reserve voor Duurzaamheid.

Daarnaast wordt het aanvragen van een boom in de toekomst nog makkelijker: ouders die hun pasgeboren kindje aangeven bij de gemeente, krijgen voortaan direct een flyer mee waarin de boom gratis wordt aangeboden.

Hoe nu verder?

Het college heeft ingestemd met alle adviezen van het team:

  • Evaluatie: De positieve resultaten van de actie in 2025 zijn vastgesteld.

  • Financiën 2026: De gemeenteraad wordt via de commissie Ruimte & Wonen (R&W) gevraagd om de eenmalige € 15.000,- goed te keuren.

  • Toekomst: Het is de bedoeling dat de actie elk jaar terugkeert. Voor de financiering vanaf 2027 is een officiële aanvraag voor ‘nieuw beleid’ ingediend, zodat dit structureel in de gemeentebegroting kan worden opgenomen.