NUNSPEET – De sloop van het oude sportcomplex De Brake aan de Oosteinderweg is inmiddels in volle gang. Nadat het complex in maart 2023 de deuren sloot vanwege de opening van De Wiltsangh, is de afgelopen periode gestart met de daadwerkelijke ontmanteling van het pand. De herontwikkeling van het terrein markeert een nieuwe fase voor de directe omgeving.
Met de start van de werkzaamheden door sloper Lagemaat is er tevens een einde gekomen aan een periode van leegstand, waarin het complex herhaaldelijk te kampen had met overlast en vandalisme door illegale ‘urbex’-bezoekers en jeugd.
Nieuwe bestemming De vrijgekomen grond krijgt een belangrijke nieuwe invulling voor de lokale bedrijvigheid. De gemeente Nunspeet heeft het terrein van het voormalige zwembad verkocht aan de naastgelegen Nestlé-fabriek. Zij gaan de grond gebruiken voor lichte industrie, waaronder de bouw van nieuwe laboratoria, kantoorruimtes en extra parkeervoorzieningen. De totale herontwikkeling van het gebied zal naar verwachting doorlopen tot in het najaar van 2027.
Beperken van overlast Omwonenden hebben rond de start van de sloop overlast ervaren door vrijkomend fijnstof van isolatiematerialen. Om dit effectief tegen te gaan, zet de sloper inmiddels een grote watervernevelaar in die de stofwolken direct neerslaat. Ook wordt er scherp toegezien op de belasting van de omliggende grasvelden en trottoirs door het zware werkverkeer.
Voorafgaand aan de sloop ontstond er nog lichte ophef toen onderdelen van de inboedel, waaronder de bekende 63 meter lange glijbaan, illegaal op Marktplaats werden aangeboden. De gemeente heeft hier direct op ingegrepen, aangezien het pand en de materialen reeds officieel waren overgedragen aan het sloopbedrijf.







