Pride Nunspeet 2026: verbinding en glitter

7
2012

NUNSPEET – Stichting True Colors Nunspeet organiseert ook in 2026 weer de Pride Nunspeet. Een maand waarin zichtbaarheid, verbinding en acceptatie centraal staan. Juist in een gemeente als Nunspeet, midden in de Biblebelt, blijft het belangrijk om aandacht te vragen voor de positie van LHBTIQA+-ers. Voor veel mensen is het nog altijd moeilijk om openlijk zichzelf te zijn. Daarom wil True Colors niet alleen feest vieren, maar ook ruimte bieden voor ontmoeting, gesprek en bewustwording.

De Pride Nunspeet 2026 wordt geopend door Daniël Roukema van stichting van de stichting Kleurrijk Samen en de Regenboogverklaring. De stichting zet zich in voor een veilige en open plek voor LHBTIQA+-ers binnen christelijke kerken en gemeenschappen. Juist in Nunspeet, waar geloof voor veel inwoners een belangrijke rol speelt, is dit een waardevol en actueel onderwerp.

Met deze opening wil True Colors Nunspeet nadrukkelijk ook het gesprek aangaan met de samenleving en de lokale politiek. Daarom worden politici, ambtenaren en beleidsmakers uitgenodigd om aanwezig te zijn bij de opening van Pride Nunspeet en daarmee hun steun en betrokkenheid te tonen aan de LHBTIQA+-gemeenschap in Nunspeet en omgeving.

Verder is de gehele pridemaand in Nunspeet bovendien een bijzondere expositie te zien met als thema ‘Oud en Proud’. Oud en Proud is een expositie bestaande uit tien fotoportretten van 50+ LHBTI-ers, die in het bijbehorende gratis boekje vertellen over hun coming out. De expositie laat zien hoe divers, kleurrijk en krachtig de LHBTIQA+-gemeenschap is en nodigt bezoekers uit om stil te staan bij thema’s als vrijheid, identiteit en jezelf mogen zijn. De locatie van deze tentoonstelling volgt.

We sluiten de Pride Nunspeet feestelijk af met dragqueen Venom en een spectaculaire dragbingo. De dragbingo vindt plaats bij Grand Café ‘Onder de Toren’ in Nunspeet en is gratis toegankelijk voor iedereen. Venom is inmiddels uitgegroeid tot een echte traditie tijdens de Pride Nunspeet en staat garant voor een avond vol humor, glitter en entertainment.

Na afloop van de dragbingo gaat het feest gewoon door tijdens de afterparty. Bij Grand Café ‘Onder de Toren’ staat onze eigen partytent klaar, zodat iedereen veilig, gezellig en ongedwongen kan feesten. Iedereen is welkom om samen de liefde, vrijheid en zichtbaarheid te vieren.

Spannend om langs te komen?

Dat begrijpen we. Je mag altijd eerst even contact met ons opnemen via onze website. Alles wat je deelt, blijft vertrouwelijk. Ook als je gewoon even wilt praten of vragen hebt – wij zijn er voor je.

Meer informatie en het programma vind je op www.truecolorsnunspeet.nl of door een e-mail te sturen naar info@truecolorsnunspeet.nl. Bij intimidatie en discriminatie, ook op de socials, doen wij altijd een melding en/of aangifte. 

7 REACTIES

  1. Wanneer een hele geloofsgemeenschap of regio als de Biblebelt generaliserend wordt neergezet, werkt dat polariserend. Net zoals christenen worden aangesproken op respect richting LHBTI-mensen, geldt dat ook andersom: wederzijds begrip ontstaat niet door framing of stereotypering van complete groepen. Dit werkt niet verbindend.

  2. In de algemene zin van het woord heb je helemaal gelijk Bennie.
    Het is echter een feit dat de gereformeerde geloofsgemeenschap vanuit de kern van het geloof de LHBTQI beweging niet mag accepteren. Daar is en wordt deze beweging helaas bij bepaald. De vraag is dus..waar begint de polarisering? Mijns inziens ligt deze in de basis bij de overtuiging van de geloofsgemeenschap. Ik heb daar zelf ervaring mee. Ben in de gereformeerde gemeente groot geworden. En heb ervaren hoe vrienden,familieleden die “uit de kast kwamen” ehandeld werden. Dit ging tot uitsluiting toe. Ouders die hun kind de deur wezen. Werkt niet bindend. Is hartverscheurend.
    Helaas is dit nog steeds aan de hand. Ik vind dat True Colours het netjes verwoord. En oproept tot acceptatie. Mogelijkheden biedt met elkaar in gesprek te gaan. Dit is helaas nodig!

  3. Dank voor je open reactie. Ik ontken ook niet dat er binnen sommige geloofsgemeenschappen pijnlijke situaties zijn geweest of nog steeds voorkomen. Als mensen worden buitengesloten of afgewezen door familie of kerk, is dat verdrietig en beschadigend. Dat verdient aandacht en een eerlijk gesprek.

    Mijn punt was vooral dat het belangrijk blijft om voorzichtig te zijn met generalisaties over “de Biblebelt” of complete geloofsgemeenschappen. Daar zitten namelijk ook veel verschillen in tussen kerken, gezinnen en individuele gelovigen. in Nunspeet hebbben we bijvoorbeeld ook een Moskee. Net zoals LHBTI-mensen niet allemaal over één kam geschoren willen worden, geldt dat ook voor christenen.

    Volgens mij ontstaat echte verbinding pas wanneer beide kanten elkaar proberen te begrijpen zonder elkaar direct neer te zetten als oorzaak van alle polarisatie. Respect en gesprek moeten wat mij betreft van twee kanten komen.

    • Feit is wel Bennie dat Nunspeet in de Biblebelt ligt. Waar veel gereformeerden wonen. In beginsel mogen zij vanuit geloofsovertuiging de LHBTQUI gemeenschap niet accepteren. Uitzonderingen zijn er zeker. Al zegt mijn eigen ervaring helaas anders. Ben opgegroeid binnen deze gemeenschap zoals ik al aangaf. Ook de kleuterschool/ lagere school,vervolgonderwijs. Reformatorisch. Heb de zondagsschool bezocht,later catechisatie . Wat daar onderwezen en gepredikt wordt is in de basis polariserend,discriminerend. Sluit deze gemeenschap simpelweg kansloos uit. Als ik dus meemaak hoe mensen met deze geloofsovertuiging met de LHenzzzzv gemeenschap omgaan dan snap ik helemaal dat een True Colours het gesprek wil aangaan.
      Juist in deze kringen wordt homogenezing /conversietherapie nog steeds toegepast. Je wilt niet weten hoe moeilijk het is in deze kringen uit de kast temkomen en hoe menig homoseksueel medemens getraumatiseerd wordt.
      Vind dit juist een goed teken om de polariserende overtuiging van een groot deel van gereformeerd Nunspeet eens open te gaan bespreken. Maar kijken in hoeverre de leden van de Gereformeerde Gemeente in willen gaan op deze geste.

  4. Ik begrijp Alias wel. Zie dit ook gebeuren. Tegelijkertijd vind ik het lastig als gesteld wordt dat de basis voor polarisatie binnen een gemeenschap ligt. Polariseren doen individuen en groepen op basis van een mening, dat is waar. En christenen zoals ik die bijbelteksten over bijv. homofilie letterlijk willen lezen en geloven, zullen moeite hebben met een bepaalde leefwijze. Dat betekent echter nog niet dat eenieder van die groep zulke mensen negatief neerzet in de media, uitscheldt op straat, uitsluit uit de familie- of vriendenkring, enzovoort.
    Ik heb een homofiele collega die ik zeer waardeer en andersom geldt dat ook. Hij kent mijn standpunt, ik het zijne. Juist door elkaar ‘in het hart’ te kijken, kom je tot elkaar.
    Individueel. Dat geldt het hele jaar door. Daarom heb ik niet zoveel met een Pridemaand…

  5. Maak je nou vooral geen zorgen om standpunten van de SGP, nog ff en dan staan de er Moskeeën in Nunspeet en zullen de Lgbhters maar wat graag terug kijken naar de tijd dat de SGP hier de grootste was.

Reacties zijn gesloten.