Nunspeet is zaterdag uitstekend begonnen aan de afsluitende serie wedstrijden van de competitie. Op sportpark De Wiltsangh kwam angstgegner Fc Horst op bezoek, een ploeg waartegen Nunspeet in december nog een kansloze nederlaag leed. Ditmaal revancheerde de thuisploeg zich op overtuigende wijze.
In de warming-up kreeg Nunspeet nog een tegenvaller te verwerken: smaakmaker Patrick Visser moest noodgedwongen afhaken met een liesblessure. Trainer Gert-Jan Karsten schoof Asse Visscher daardoor in de basis, en talent Ivar Wijnne (Onder 19-1) werd bij de wedstrijdselectie gehaald.
Onder een stralende zon en voor veel publiek begon Nunspeet sterk aan de wedstrijd. Vooral aanvaller Joep Banse was een plaag voor de Horster defensie en liet zijn directe tegenstanders geregeld zijn hielen zien. In de 15e minuut passeerde hij knap drie man, maar zijn voorzet werd net niet bereikt door spits Visscher.
In de eerste helft stichtte Nunspeet ook meerdere keren gevaar uit hoekschoppen. Telkens ontbrak echter het laatste duwtje om de bal over de lijn te werken. Met een 0-0 ruststand bleven de doelpunten vooralsnog uit, al was het spelbeeld duidelijk in het voordeel van de thuisploeg.
Een kwartier voor tijd viel dan alsnog de bevrijdende treffer. Jonathan van ’t Hof gaf een goede voorzet, waarna de afvallende bal vanaf de rand van het strafschopgebied feilloos werd binnengeschoten door Joep Banse: 1-0. In blessuretijd besliste Nunspeet de wedstrijd definitief. De pijlsnelle Van ’t Hof rondde een perfect uitgevoerde counter af door drie Horstenaren eruit te lopen en legde op het juiste moment terug op Christophe Timmers, die koel bleef en de eindstand op 2-0 bepaalde.
Derby op komst, opmaak naar meer….
Komende zaterdag wacht voor Nunspeet een beladen derby uit tegen Hierden. Waar Nunspeet nog volop zicht heeft op een schitterend competitieslot, strijden de Hierdenaren met man en macht tegen degradatie. Alle ingrediënten voor een spannende voetbalmiddag zijn daarmee aanwezig en mocht deze derby opnieuw een overwinning opleveren voor het team van GertJan Karsten zou de laatste thuiswedstrijd tegen kampioen Go Ahead Kampen zomaar een opmaak naar meer kunnen gaan opleveren.






Volgens mij wordt dit wel eenzijdig belicht en is de kans op de nacompetitie aanwezig maar zijn wel 2 overwinningen nodig.
2 nederlagen kan ook zomaar een nacompetitie opleveren
Staat toch heel duidelijk omschreven? en laten we vooral naar boven kijken.
Hoekige mini-reportage met bondig resumé.
Seizoen van het onmogelijk geachte.
Wie bij de aftrap van dit seizoen had voorspeld dat Nunspeet in de loop van de competitie geconfronteerd zou worden met een grootste nederlaag en de hoogste overwinning ooit, en dat met nog twee speelronden te gaan Nunspeet de kans krijgt om te promoveren, maar een even groot risico loop om te degraderen, was direct doorverwezen naar de dichtstbijzijnde dienstdoende psychiater.
Het zou een absurde profetie zijn geweest van een waarzegger van het meest dubieuze soort. En toch is dat nu de onmogelijk geachte realiteit. Een paradox van het zuiverste water.
De overwinning op FC Horst, afgelopen zaterdag, werd met gejuich en grote voldoening bijgeschreven. Natuurlijk zijn de verworven punten van levensbelang maar de wijze waarop verdient ook waardering. Vanaf de aftrap speelde de Nunspeetse equipe geconcentreerd en gedreven. Volledig bewust van hetgeen er op het spel stond.
Met veel meer flair en bezieling dan in de afgelopen periode werd er aanvallend gecombineerd en zo nodig als een massief blok verdedigd met een 2-0 winst als verdiende beloning.
In een eerdere voorspelling op deze plaats dichtte ik het team maximaal 1 schamel punt toe uit de laatste vier duels. Met de kwaliteit van het spel op dat moment voor ogen, en de naam en faam van komende opponenten, geen gewaagde prognostiek. Om dat te onderstrepen werden daarvoor op symbolische en satirische wijze de garantiebewijzen al opgesteld en ondertekend. Dit laatste zorgde bij het team en bij de staf voor veel irritatie doch blijkt nu ook een perfecte inspiratiebron te zijn.
Er wordt nu met veel inzet gestreden voor, in de eerste plaats lijfsbehoud, en daarnaast om het totale ongelijk van de columnist aan te tonen.
Een columnist is geen journalist. Een columnist spuit een mening, zeilt scherp aan de wind en mag retoriek bedrijven. Daarbij hoort confrontatie, irritatie en inspiratie.
Dat achteraf een stevige mening wordt gelogenstraft is het risico dat een columnist bewust neemt en daarna ook sportief en fair moet dragen bij een gebleken andere uitkomst. Dat doe ik dan ook graag gezien deze columnist ook wel degelijk een fervent supporter is.
De aanhang kon weer genieten van uitmuntende passeeractie van de vleugelspelers Joep Banse, de beste man op het veld, en Jonathan van ’t Hof die met een sublieme rush in de slotminuut de hele defensie van FC Horst omver blies en daarna jeugdtalent Christophe Timmers de score liet verdubbelen. Dat Jesse van Eijck werd uitgeroepen tot ‘Man van de Wedstrijd’ moet gezien worden als een stimulerende waardering voor zijn prima ontwikkeling. Op de stek van de geschorste Marijn Haze werd Fabian Zoet geposteerd.
Een bijtertje met agressie die zijn taak met een ruime voldoende uitvoerde.
Ook invaller Hermen Dam etaleerde klasse en veel comfort in moeilijke situaties.
Al met al legde het team, dat geen uitgesproken zwakke plekken kende, een degelijke partij op het groene kunststof en dat in aanloop naar de sportieve ‘burenruzie’ van komende zaterdag in Hierden. Vorig seizoen zorgde Nunspeet voor de degradatie van Hierden. Dit weekeinde moet Nunspeet met alles wat beschikbaar is aan kwaliteit en conditie ervoor strijden dat Hierden niet de aanzet gaat geven voor de degradatie van Nunspeet. Na afloop moet de lucht blauw-geel kleuren en niet rood!
Bondig resumé:
– Joep Banse en Hermen Dam gaan vertrekken aan het eind van dit seizoen. Kan dat nog gekeerd worden? Hun waarde bleek weer eens.
– Een prikkelende column zorgt soms voor meer inspiratie dan waar de staf voor zorgt.
– De verwachtingen dat er gepromoveerd of gedegradeerd kan worden, komen waarschijnlijk geen van beiden uit.
– De rol en voortreffelijke inzet van Andrew Galea wordt ondergewaardeerd.
– Directe degradatie is afgewend.
Met sportieve groet, zonnige gedachten en een glimlach,
Kees Keizer
‘Waar licht het landschap raakt’
In het land der blinden is één oog koning had ook een kort en bondig resumé kunnen zijn. Of die koning onze trainer of de volgers zijn, laat ik bij wijze van open vraag achter ter invulling.
Zelfoverschatting
‘Dit laatste zorgde bij het team en bij de staf voor veel irritatie doch blijkt nu ook een perfecte inspiratiebron te zijn’.
Jezelf overschatten is het onrealistisch hoger inschatten van eigen capaciteiten, kennis of mogelijkheden. Dit fenomeen, vaak gedreven door een gebrek aan zelfinzicht, zorgt ervoor dat men denkt beter te presteren dan de werkelijkheid. Het kan leiden tot het nemen van te grote risico’s of het miskennen van zwaktes
Waarom reageren lieden anoniem?
Zonder naam, gezicht of identiteit durft men ongenuanceerd, harder, botter of extremer te reageren en heeft voor hen geen sociale gevolgen.
Je kunt iemand genadeloos aanvallen zonder zelf kwetsbaar te zijn en je hoeft geen verantwoordelijkheid te dragen.
Tevens ontstaat er een ongelijke situatie. De één stelt zich zichtbaar op terwijl de ander zich onzichtbaar verschuilt.
Ook bestaat er angst om persoonlijk op de reacties te worden aangesproken.
De lafste sport is zelfsport!
Tot slot:
Op naar de 1e klasse, dit jaar of anders volgend seizoen.
Dat Hermen Dam het hele seizoen wissel staat is voor mij onbegrijpelijk, Helaas vertekt hij daarom ook.
Volgende week mooi potje in Hierden.
Inderdaad, zo jaag je een prima verdediger weg.
Directe degradatie kan niet meer maar de nacompetitie nog wel .
De kans dat Nunspeet gaat bijdrage aan de degradatie van hierden lijkt nihil dit jaar hoewel hierden maar 2 punten van directe degradatie staat .
Is de kans zeer groot dat ze minimaal 3 punten pakken in de laatste wedstrijd
Reacties zijn gesloten.