Ingezonden: Homo zijn een ziekte?

65
9255

Ingezonden brief:

‘Ik wil graag reageren op dat stukje over de Regenboogvlag. Het is zo niet van deze tijd om hier nog binnen een gemeente discussie over te moeten voeren. Sommige mensen hebben de meest idiote ideeën over deze groep mensen binnen onze samenleving .
Sinds ik hier woon en dat is al heel erg lang, kan ik zeggen dat ik eerder stijl achter over sla wat er juist binnen groepen plaats vind die zo uitgesproken zijn tegen de LHBT gemeenschap.
 
Discussieer eens over waarden en normen binnen de gemeente! Je lacht elkaar niet uit, pest elkaar niet om geloof, ras of geaardheid. Besteed daar binnen deze gemeente eens aandacht aan i.p.v. door zich te schikken naar de zogenaamde ‘gevoelige’ culturele én religieuze achtergronden. Ik heb nu al veel te vaak meegemaakt dat juist deze groepen discrimineren, vooral als je niet aangesloten bent bij de ‘juiste’ groep, al dan niet kerkelijk, of als je anders geaard bent…..zo ontzettend triest. Vraag jezelf altijd af; hoe zou ik behandeld willen worden? Stel het overkomt mij, denk daar eens aan.
 
Ik geef een voorbeeld wat los staat van de LHBT gemeenschap. Ik liep vorig jaar door het park aan de Bosweg met mijn hond, een groep kinderen (reformatorische kinderen zal ik maar zeggen) lieten hun hond los lopen. Er staan borden dat honden aangelijnd dienen te zijn. Ik attendeerde de kinderen daarop, leeftijd tussen de 8 en 13 jaar denk ik. Nou nou ik kreeg een grote mond, werd uitgescholden omdat ik een lange broek droeg en er inderdaad anders uitzien dan zij, ik draag make-up niet veel maar toch, ze zien dat ik anders ben dan hen.
 
De kinderen vertoonden in mijn optiek vreemd gedrag, gingen mij op een rare manier achterna lopen door zich steeds ergens achter te verstoppen en rare geluiden te maken. Echt niet normaal. Enfin enkele dagen loopt hun vader daar ook, wederom die hond los, ook meneer spreek ik er op aan. Die man keek gewoon dwars door mij heen, geen reactie niks, liep door met de hond los. 
 
Onlangs sprak ik een mevrouw ook uit de Reformatorische hoek. Hoe wij er op kwamen weet ik niet, maar wij kregen het over iemand van wie wij beide dachten dat deze persoon homo is. Ze omschreef homoseksualiteit als een ziekte. Volgens mij heb ik haar nogal ‘dom’ aan staan staren. Ik zei ‘kom op zeg! In welke tijd leef jij in vredesnaam’. Nou toen kreeg ik een hele preek.
 
Toen ze even haar mond hield vertelde ik mijn verhaal. Mijn broer was homo én hij had AIDS. Er waren buren die niet eens meer bij ons op de koffie durfden te komen want zo zei een buurvrouw ‘zo meteen drink ik uit een kopje waar je broer uit gedronken heeft’. Ik heb ze uitgelegd dat je daar geen AIDS van kan krijgen wel van onveilige seks. Niet alleen homo’s kunnen dit krijgen maar óók hetero’s.
 
Zegt ze; maar het is toch een homo ziekte? Hoe bekrompen. Toen dacht ze dat mijn broer wel heel veel partners moet hebben gehad. Ik zei ‘nee maar twee….in ieder geval minder dan de huidige gemiddelde Refo’. Toen was het stil…..heel stil.
 
Men vertoont totaal geen christelijk gedrag, hun naaste hebben ze niet lief zoals dat ze zichzelf liefhebben. Soms denk ik dat juist deze mensen ongelukkig zijn, bang om veroordeeld te worden als ze hun naaste wél accepteren, bang om uit de gemeenschap gestoten te worden en écht dat gebeurt. Dus ik zou zeggen laten we daar eens binnen deze contreien aandacht aan besteden, iemand moet een keer deze discussie openen al vind ik het een triest gegeven dat dat nodig is.
 
Mijn ouders hebben afscheid moeten nemen van hun zoon, mijn zussen en ik van onze broer. Hij was pas 38 jaar. Mijn broer leefde niet meer, ik was hoogzwanger…. Hij zou een geweldige oom voor mijn kind zijn geweest. Ik werd in dit dorp gemeden want tja er zal dan wel iets niet goed zijn in die familie.
 
Je hoeft het niet altijd met een ander eens te zijn in hoe ze leven, wat ze zeggen. Zolang jij mensvriendelijk leeft, geen crimineel bent, verkrachter of moordenaar wààr maakt men zich dan in vredesnaam zo druk om.
 
Dat er jongelui zijn binnen deze geloofsgemeenschappen die doodongelukkig zijn, bang voor hun eigen ouders, familie. Jonge prachtige mensen die zeggen, omdat zij anders geaard zijn ‘liever in een kist dan uit de kast’.
 
Verschrikkelijk, zo ontzettend verdrietig.
 
Dit verhaal wilde ik met jullie delen’.
 
Naam en contactgegevens bij de redactie bekend.

 

65 REACTIES

  1. Ieder mag zijn eigen geloof eo geaardheid hebben, val een ander daar niet mee lastig! Respecteer elkaar! Heb uw naaste lief als u zelf!

    De eerste de beste gereformeerde schoolganger van en naar elspeet die ik weer een gehandicapte zie mishandelen breek ik eigenhandig zijn benen!

  2. Wat een prachtige ingezonden brief.
    Ik ben het voor 100% met de schrijfster eens!
    Zelf heb ik een aantal homovrienden en dat zijn fantastische mensen.
    Het is echt verdrietig hoe er in sommige kringen over gedacht wordt,hun naasten liefhebben,nou echt niet!
    Hun wil is wet en het gedrag van deze mensen vind ik asociaal.
    Hopelijk krijgen we een andere burgemeester als zijn ambtstermijn er op zit,hij is alleen burgervader van een bepaalde groep mensen en zeker niet voor andersdenkenden.

  3. Ik kan hier ook zo boos om worden. Ik trouwde ooit met een man die uit een reformatorisch milieu kwam. Onze hele huwelijk (meer dan 25 jaar) ben ik het buitenbeentje geweest, het zwarte schaap, het kind van heidenen, mijn ouders deugden niet en ik deugde dus ook niet. Dat heb ik gevoeld! Ons hele huwelijk lang! Tot ik er na 25vjasr huwelijk achter kwam dat mijn schoonfamilie 1 grote incentbende bleek te zijn! Uiteindelijk de reden van onze scheiding en nooit heeft iemand van hen meer naar mij omgekeken laagstaande de moeite genomen om te vragen hoe het met mij ging!!!!! Maar oo wat weten ze goed wat goed en wat fout is!

  4. Mag ik als christen een opmerking maken. Niet iedereen is hetzelfde. We moeten niet tegen elkaar zijn maar met elkaar. Iemand van een andere geaardheid is niet ziek. Het zijn haar of zijn eigen keuzes die ze maken. Wie ben ik om een ieder te veroordelen. Je mag best anders denken of doen. Het is je eigen verantwoording hoe je daar mee omgaat. Maar ik ben er van overtuigd dat als je ruzie maakt discrimineert e.d. je nooit goed bezig bent.!!!! En ja ik ga naar de kerk maar mij is daar altijd geleerd en van huis uit dat ik respect moet tonen.

      • Ik bedoelde het ook niet als keuze misschien verkeerd geformuleerd. Je wordt er mee geboren. Mijn punt is eigenlijk dat niet alle kerken hetzelfde denken als de gereformeerde gemeente kerk. En de Sgp is ook niet de partij waar ik op stem. Wil eigenlijk uitleggen dat niet iedereen die naar de kerk gaat zo denk. Wederzijds respect is het aller belangrijkste gezeik os er al genoeg

    • Beste ikke,

      Je zal het waarschijnlijk niet verkeerd bedoelen, maar in je opmerking zit volgens mij juist een heikel punt waarmee je (nogmaals, ik hoop onbedoeld) toch een aantal mensen tegen de borst stoot.

      Je schrijft dat een ieder zijn eigen keuze mag maken. Geloof me, als ik een keuze had zou ik er niet voor kiezen om homoseksueel te zijn. Hoe fijn zou het zijn om niet te hoeven dealen met de welbekende stigma’s over Hiv/Aids, op de “makkelijke” manier een gezinnetje te kunnen stichten met mijn partner, laat staan daar over te kunnen praten zonder dat er allerlei ongewenste meningen van andere groepen met andere overtuigingen geroepen worden. Trouwen met iemand van hetzelfde geslacht, en dan wachten op de reactie: “en wie van jullie gaat er dan een jurk aandoen?” Zo zijn er nog veel meer voorbeelden te noemen.

      Christen zijn is een keuze. Homoseksueel of heteroseksueel ben je. En dat kun je alleen maar omarmen.

  5. Tja, de discussie over extreme religieuze opvattingen lijkt steeds vaker langs te komen. Denk ook aan de Nunspeetse Passie, muziekfeesten en schaars geklede dames op kermisattracties (onder andere). En het heeft telkens geen enkele zin. De SGP achterban (laten we ze maar bij naam noemen) bestaat nu eenmaal uit mensen die hun leven en handelen afhankelijk hebben gemaakt van een boek en geschriften en verklaringen daaromheen die inhoudelijk worden toegeschreven aan een goddelijke entiteit waarvoor nog niet het begin van bewijs uit waarneming bestaat. Deze mensen staan feitelijk gedeeltelijk buiten de realiteit.
    Tegelijkertijd is er over hun uitleg en religieuze waarheid geen enkele discussie mogelijk. Zij hebben gelijk, de rest snapt het niet. En toch worden SGP’rs over het algemeen zeer gerespecteerd. Zo hoort het ook! Gelukkig leven we in een land waar iedereen binnen redelijke grenzen mag zeggen en geloven wat ie wil. Dat is het probleem niet. Wat wel een probleem is dat SGP’rs vanuit hun stelligheid geneigd zijn anderen de maat de nemen en alles dat niet in hun opvattingen en/of religieuze uitleg past af te keuren/te veroordelen. (Dit gaat zelfs zover dat ze niet schromen om alle toegelaten middelen in te zetten in een poging de uitvoering van de Nunspeetse Passie te verhinderen, waarbij ze als minderheid de meerderheid hun wil probeerden op te leggen)
    Dáár zit hem het probleem bij alle discussies, respect is bij veel SGP’rs eenrichtingsverkeer. Ze claimen het wel en krijgen het veelal ook (en terecht), maar geven het maar mondjesmaat terug. En dat zal nooit veranderen.

  6. De SGP en de Gereformeerde Gemeente kerk zitten er zelf ook mee getuige meerdere artikelen die te lezen zijn op het Christelijk Informatie Platform CIP. Via dit platform kunt u veel aan de weet komen hoe Christelijk Nederland denkt over ethische problemen en hoe men in het algemeen in hun geloof staat.

  7. Heb uw naaste lief… mits het Refo’s zijn dan…want anders niet…. Helaas zelf vaak ondervonden toen mijn jongens klein waren. We woonde in een nogal “refo-buurt”. Mijn jongens gingen naar een openbare school aan de andere kant van een drukke weg. De “refo-school” stond aan onze kant van de weg. Om kinderen veilig te helpen met oversteken hielp die school de kinderen met behulp van ‘klaar-overs’.
    Alle kinderen werden netjes overgezet, behalve mijn kinderen. Tja want dat waren die kinderen van dat ‘broeken-draag-mens’ (dat zeiden ze letterlijk).
    Gelukkig heb ik de verantwoording van het oversteken nooit aan een ander overgelaten (zoals sommige Refo-ouders wel deden, want een 5 jarige kan makkelijk zelf naar school, toch?) en heb ze altijd zelf naar school gebracht.
    Maar heb vaak aan ze uit moeten leggen waarom ze ons niet hielpen met oversteken… “tja lieverds jullie moeder draagt een broek en dat mag niet van hun kerk en daarom helpen ze ons niet, maar wij kunnen het gelukkig wel heel goed zelf. ”
    Ook werden mijn jongens erg gepest en getreiterd in de buurt, soms zo erg dat ik mij wel eens afvroeg of deze kinderen wel werden opgevoed en niet alleen werden gevoed. Want inderdaad ze kunnen een vreselijk brutale mond hebben zoals hierboven in de brief ook al werd gezegd. Zoiets hadden mijn kinderen echt niet moeten proberen hoor. Maar goed tis weer die kwestie van waarden en normen.
    Kan bijna een boek schrijven over wat er zich allemaal afspeelde in de buurt, maar eigenlijk met geen pen te beschrijven dat dit nog gebeurd. En nu nog steeds, dat houdt onze burgemeester en zijn achterban wel warm. ‘Welkom in Nunspeet, welkom in 1852’.
    En gaat de burgemeester trouwens Sinterklaas op 17 november welkom heten in Nunspeet op het marktplein? Of is dat ook een gevoelige zaak die eerst, begin december, moet worden besproken in de gemeenteraad??? Tja want het sinterklaasfeest is toch een feest van de heidenen.
    Ach hij zal die dag vast te druk zijn met andere bezigheden en een plaatsvervanger sturen.
    Tja echt een burgemeester voor alle Nunspeters( die lid zijn van de SGP dan wel te verstaan want denk je anders dan is dat een heikele kwestie en moet het eerst besproken worden in de gemeenteraad. )
    Namaste.

    • Liever een leuke broek dan wat dè ” dames” dragen….men begon in een rok tot op de grond ,maar dat vond de jonge generatie schijnbaar niet ” sexy”nu komt de rok tot amper over hun….zó kort. Maar ja het is een rok dat dan weer wel nou ja……reepje stof bij sommigen. Wat mij vaak hier bevreemd is dat ik wel gegroet word als ik een rok aan heb en opgetut ben maar als ik een lange broek aan heb word ik genegeerd.Niet door iedereen van die ” club” laat maar zeggen er zitten n.l. ook echt lieve,leuke en toch wel ruimdenkende mensen bij die wél respect hebben voor jou,als mens,als medemens maar die nu eenmaal hierin zijn opgevoed, niet weg durven(?) te gaan uit die kringen bang om alles te verliezen en men gaat daar erg ver in tot het zuur maken van het leven van diegenen die de stap wel hebben durven nemen.Mensen die zien dat het geloof niet in lang haar,hoed of lange rok zit. Tuurlijk heb ik mijn mening over bekrompen geesten die hun ” herder”(predikant) blind achterna lopen enz. Zo jammer, serieus ze missen zo veel met name een open en eerlijk gesprek. Het is te belachelijk voor woorden dat men hier een discussie over moet voeren. Meneer de burgermeester ,als u er niet kan zijn voor alle inwoners waarom bent u dan burgemeester geworden? Een burgemeester hoort er voor iedereen te zijn,onpartijdig! Valt niet mee dat kan ik mij indenken ,ik heb n.l.ook bepaalde waarden en normen maar bij mij is iedereen welkom behalve diegenen die mij bedriegen , bedreigen,pesten,uit lachen ….dus geen negatieve mensen in mijn huis. Gewoon om de tafel kop koffie,glas thee ….gewoon er zijn voor elkaar. Dàn kan je praten,open zijn naar elkaar, verbindend zijn,lachen en huilen met elkaar …..immers niemand weet wat er echt achter bepaalde deuren leeft. Wees verdraagzaam,wees gewoon wat liever voor elkaar….ben ik ook niet altijd maar ik doe mijn best.

  8. Als geboren en getogen nunspeetse schrik ik hier toch nog van. Erg jammer te lezen dat anno 2018 er nog zoveel bekrompen kerkgangers zijn, God is toch liefde? Jammer dat veel refo’s dit dus niet zo zien! Iedereen is 1! Ik was ook altijd het vreemde kuukn met gekleurd kort haar, aparte kleding etc en ook dan werd ik vreemd aangekeken of geweerd. Is toch van de zotte??! Geen spijt ervan dat ik verhuisd ben, als ik nu op bezoek ben bij familie merk ik nog dat veel scheef kijken maar toe maar, ik heb wel respect voor iedereen en zwaai ze gerust gedag met een big smile Hoop dat meer van de LHBT gemeenschap naar voren komen, be proud ❤️

  9. Wat een verademing om bovenstaande reacties te lezen, soms denk ik wel eens dat ik de enige ben met een soortgelijke mening maar dat is dus gelukkig niet zo. Ik merk dat ik me afvraag of deze inzendingen ook gelezen worden door mensen die het betreft en van wie ik zou willen weten hoe zij er in staan. Zijn bovenstaande voorbeelden een goede afspiegeling of betreft het een kleine groep binnen de reformatorische gemeenschap? Hopelijk het laatste. Zelf heb ik gelukkig ook andere ervaringen ook al moet ik toegeven dat eea me bekend voorkomt. Wij zijn als gezin jaren geleden naar een grote stad verhuisd en een paar jaar geleden weer terug in de biblebelt. Ik kan oprecht zeggen blij te zijn dat onze kinderen in een stad zijn opgegroeid, het zijn naar mijn mening mede daardoor ruimdenkende sociale volwassenen geworden met een realistische kijk op de wereld die toch echt groter is dan de veluwe. We hebben ervaren en geaccepteerd dat de wereldbevolking erg gevarieed is en dat iedereen het recht heeft om te zijn. Persoonlijk is mijn Christen-zijn daardoor juist versterkt en het leren kennen van andere culturen heeft ons enorm verrijkt, begrip, belangsteling en wederzijds respect zijn daarin sleutelwoorden. Wanneer een groep mensen, welke dan ook, deze waarden niet kan en /of wil vertonen getuigd dit mijns inziens van kortzichtigheid en vervalt een groep in extremisme. Dit lijkt ook in deze discussie het geval te zijn of te worden. Zorgwekkend wat mij betreft. In mijn beleving is het goed en belangrijk om deze discussie te voeren, bovendien de hoogste tijd! Ik hoop en bid dat het geen eenrichtingsverkeer zal zijn en in dit geval met name de Reformatorisch denkende mensen zullen aansluiten in het gesprek zonder zich te verschuilen. Daar heeft het nu nl alle schijn van.

  10. Ik bedoelde het ook niet als keuze misschien verkeerd geformuleerd. Je wordt er mee geboren. Mijn punt is eigenlijk dat niet alle kerken hetzelfde denken als de gereformeerde gemeente kerk. En de Sgp is ook niet de partij waar ik op stem. Wil eigenlijk uitleggen dat niet iedereen die naar de kerk gaat zo denkt. Wederzijds respect is het aller belangrijkste gezeur en ruzie is er al genoeg op de wereld. Ik draag ook een broek en wordt idd door die kleine bazige ons geloof is zekere gemeenschap daar zelfs op gewezen. En toch zeg ik altijd geloof zit niet in de regels geloof belijd je niet wettisch maar met je hart en respect naar een ander toe! Wie ben ik om een ander te veroordelen

  11. De ‘gereformeerde gemeente kerk’ is de kerk waar ik zondags, en als het zo uit komt, door de weeks naartoe ga. De SGP is de partij waarop ik stem. En ik draag altijd een lange rok.
    Ik woon sinds mijn negentiende in Nunspeet, kom uit het westen, en groeide op in een dorp waar we met een paar gezinnen behoorden tot de zogenaamde zwarte-kousen-kerk. We zijn wat uitgescholden!!! Toch heeft me dat heel erg weerbaar gemaakt én open naar andersdenkenden toe. Ik ging me op een gegeven moment afvragen waarom er zo negatief gedaan werd naar onze kerk toe. En langzaam maar zeker kwam er een open gesprek op gang tussen ons en ‘die anderen’. Uiteindelijk hebben we het prachtige resultaat mogen zien: toen mijn vader overleed kwam de hele buurt condoleren. Toen mijn moeder, een paar jaar later, wegviel, waren het er nog veel meer. Jawel, dames in broeken en rokken, mensen met een andere geaardheid, en welke andere benamingen ik hierboven ook tegenkom. Ik kom niet veel meer in mijn geboortedorp, maar als ik er eens ben, zie ik overal groetende mensen. En die zijn beslist niet van de refokerk.

    Wat ik hiermee wil zeggen?
    Met enige regelmaat zie ik op deze site discussies voorbijkomen, die ik lastig vind. Want ik keur het echt af als refo’s dingen doen die niet mogen (zoals in het voorbeeld van die hond in het park). Maar ik zou dezelfde ervaring kunnen opschrijven over een meneer die beslist geen refo is, en identiek deed in een ander park.
    Misschien moeten we om te beginnen eens uitgaan van dit punt: niemand doet het altijd goed, refo’s niet, en andersdenkenden ook niet.
    Als we vanuit dát punt met elkaar in gesprek gaan over deze dingen, dan komen we er wellicht nooit helemaal uit, omdat we nu eenmaal verschillende waarden en normen hanteren, maar we krijgen wel oog voor elkaar. En dat is al een heel goed begin, denk ik.

    Blanco zo’n gesprek aangaan, als je al veel negatiefs meegemaakt hebt, kan lastig zijn. Maar vanuit al mijn ervaringen in mijn leven van 49 jaar oud, weet ik dat het niet onmogelijk is.
    ‘k Zou bijna zeggen: wanneer beginnen we?!

    • Fijn om te lezen dat er uitzonderingen zijn zoals jij. Prachtig dat iedereen welkom was bij jullie in je oude dorp. Juist jij kunt dus ook hier het verschil maken door jouw gemeenschap hier te inspireren. Dus ik zeg: begin vandaag!

  12. Refo’s, het zijn beste mensen.
    Maar heeft mijn vrouw een broek aan i.p.v. een rok,dan wordt zij bij het voorbijgaan van één van de twee scholen, niet gegroet. Met rok wel.
    En ik ken een stel die een paar huizen van een gergemgezin woonde. Ondanks het gegroet nooit contact gekregen met ze, wat opzich niet erg is, kan gebeuren. Maar wel zuur toen er een ander gergemgezin tussen hun in kwam wonen, er meteen (vanaf dag 1) overvloedig contact was van de soortgelijken.
    Zo zie je dat ze xenofobie iets menselijks is..

  13. Met alle respect maar dat stukje van de hond begrijpt je denk ik niet Nelie.
    Ik ben ook wel andere mensen tegengekomen die hun honden los lieten lopen over het algemeen deden deze mensen normaal,stond je even samen te praten. Maar de mensen waar ik het over heb in mijn ingezonden stuk zijn mensen die anders denken, die schijnbaar vinden dat niet christenen,althans niet van hun kerk, als ” vreemd” mogen worden beschouwd. Ik ken ook mensen uit de Reformatorische gezindten die wél normaal met anders denkenden enz.omgaan maar de LHBT gemeenschap blijft ook daar een gevoelig onderwerp,heb best wel fijne gesprekken met mensen gehad o.a. binnen de Reformatorische kerk.Niet alle christenen,ik gooi ze allemaal maar even op één hoop,denken zo. Nogmaals het doet er niet toe hoe je eruitziet,wat je draagt, met welk geslacht je je leven deelt,naar welke kerk je gaat enz. Door mijn werk kwam ik bij heel veel mensen thuis en over al die jaren ,bijna 20 jaar , ben ik twee keer op een nare manier benaderd en helaas maar waar het waren mensen van de kerk,zogenaamde christenen,waarom? Zoals één van die twee mensen zei; jij bent niet van ons.Waarop mijn antwoord was; gelukkig niet want ik ben niet zo opgevoed. Ik bedreig geen mensen. Tja en toen was het hek van de dam. Ik ben elders gaan werken want ik voelde mij niet meer veilig,het steeds over je schouder te moeten kijken want dat was mij ook gezegd; kijk jij maar goed over je schouder als jij werkt.Omdat ik een lange broek draag? Omdat ik mij optut? Omdat ik Gereformeerd was,Of dàt mensen wisten dat mijn broer homo was? En neem van mij aan dat men begin jaren negentig er anders mee omging dan tegenwoordig, gelukkig,maar hier merk ik er nog niet veel van.

    Ik wilde niet mijn hele verhaal opschrijven maar ik doe het toch, en ik hoop , oprecht, dat niemand dan meer de LHBT gemeenschap mijd, dat men normaal met deze mensen omgaat want zij zijn onze medemensen,alle mensen zijn onze medemensen.

    Begin jaren negentig kwamen wij er als gezin op een nare manier achter dat mijn broer Aids had.
    Mijn toenmalige zwager is naar mijn ouders gegaan om het te vertellen. Mijn broer kon het niet. Het intense verdriet en de machteloosheid bij mijn ouders te zien was verschrikkelijk. Mijn broer nam steeds meer afstand,het was een ijdele prachtige man en zijn lichaam begon ernstige tekenen van deze ziekte te vertonen. Op een dag , hij lag in het ziekenhuis ,ging ik naar hem toe,mooi opgetut en hoogzwanger,ik herkende hem aan zijn ring anders was ik hem straal voorbij gelopen , het HIV virus ” vrat” hem op,zo ontzettend mager ….mijn grote sterke broer….er was niks meer van hem over .Ach mijn lieve zusje ….een zucht…ik streelde zijn magere gezicht en huilde ,mijn mascara liep over mijn en zijn gezicht….een zucht….ach lief zusje toch hoe kom ik hier doorheen. Ik wist het antwoord niet ik bad voor hem zoals ik iedere avond deed en nog doe voor iedereen die mij lief is maar ook voor hen die ik niet ken.
    Mijn broer zei; wat zie je er prachtig uit! Heeft mama dat pak voor je gemaakt? Hij had er altijd oog voor,hij hield ervan als mensen zich verzorgden.
    Hij vond het fijn dat ik er was.
    Op een gegeven moment moest hij naar het toilet,kwam uit bed….ik moest mij inhouden zó schrok ik. Hij kon niet meer rechtop lopen,zijn ooit prachtige sterke benen waren nu niet veel dikker meer dan mijn polsen en ik was destijds al niet echt stevig.
    Hij zei; ja daar loopt je broer,in een luier. Het is de omgekeerde wereld,de één komt, doelend op mijn zwangere buik,de ander gaat.
    Wij hebben nog even wat gepraat,hij genoot van het boeket bloemen welke ik had meegenomen en wij namen afscheid. Ik zei zijn vriend gedag,en hebben op de gang staan huilen,hoe nu verder? Wat gaat de toekomst ons brengen? Want wat als hij weer naar huis gaat?
    Hij kwàm weer thuis,het ging hard achteruit,wij gingen naar hem toe wetende dat dit wel eens de laatste keer kon zijn. Ik heb gehuild hield zijn hand vast hij zei ;dag lief prachtig zusje.Toen ik wegliep keek ik nog even om, een laatste glimp,hij zwaaide ,dag! Nooit zal ik het meer vergeten. Mijn zussen namen afscheid en wij gingen naar boven,hij woonde n.l.in een grachtenpand in Amsterdam. Ik verloor mijzelf in onmacht heb gegild dat dit niet waar kon zijn het verdriet in ons gezin was groot. Drie dagen later gingen mijn ouders ,26 juli 1993, ze zaten aan zijn bed,hielden hun kind vast, hebben voor hem gebeden en moesten hem loslaten . Ik was nog naar de kapper geweest had al mijn haar aflaten knippen tot een kort koppie, ik was onrustig,voelde mij niet goed,ben naar huis gegaan en heb mijn zus gebeld dat was rond 15.45.Wij hadden afgesproken met z’n allen bij elkaar te komen bij mijn oudste zus en haar gezin.Daar ging aan het begin van de avond de telefoon. Ton was overleden kort nadat mijn ouders bij hem vandaan waren vertrokken. Dat was tussen 15.30/15.50.
    Op zijn afscheid waren er mensen waren niet christenen die hun oordeel al klaar hadden over ons als gezin ,immers wij kwamen toch van die christelijke Veluwe, wij gingen toch naar de kerk!? Dus ja ik ken óók de andere kant. Mijn ouders zijn geweldig en liefdevol opgevangen door hun buren, échte christenen want het maakte hen
    ook niet uit hoe je eruit zag of van welke kerk je was geweldige lieve mensen met een groot hart. Ook toen één van mijn zussen stierf en mijn moeder al een tijdje daar niet meer woonachtig was kwamen zij haar opzoeken, óók toen mijn oudste zus ziek werd ,de ‘ oude’ buren kwamen trouw. Gelukkig leeft mijn zus nog daar zijn wij dankbaar voor. Maar goed kort na het overlijden van mijn broer stond er in een landelijke krant een interview met hem en diegenen die destijds dicht bij hem stonden binnen zijn eigen kring van vrienden.Er kwam iemand in het dorp op mij afgefietst met die krant in haar hand; hey dit is toch jouw broer! Enkelen zeiden dat wij door God gestraft waren. Ik heb ze alleen maar aangekeken mij omgedraaid en ben weggelopen. Vaak ontvallen mij wel opmerkingen maar ik was écht met stomheid geslagen. Later ,jaren later als mensen wel eens een opmerking maakten over homo’s enz.dan zei ik; wat als het uw kind is? Ze behandelen uw kind als een paria hoe zou u dat vinden? Ik kreeg wel eens het antwoord; dat gebeurt niet in onze kringen. Dan dacht ik oké stop je kop nog verder in het zand. Mijn broer zal nooit worden vergeten en velen met hem niet. Daarom wil ik dat men erover gaat praten,dat er betere voorlichting
    komt juist binnen deze kerkelijke gemeenten en op deze scholen. Als wij daar als mensen in deze gemeente wat mee bereiken,het verdraagzaam en het met respect met elkaar omgaan dan is mijn broer, en velen met hem ,niet voor niets gestorven,mijn broer door Aids maar velen juist omdat zij zich niet gezien én niet gehoord voelen door een ” zelf verkozen” dood….ze willen of wilden niet dood maar kunnen of konden de eenzaamheid ,het onbegrip enz.niet meer verdragen. Ze zullen maar aan je deur komen; wij moeten u wat vertellen. Mijn ouders konden nog afscheid nemen van hun kind,niks is onbesproken gebleven maar helaas velen kunnen dat niet.Regelmatig kijk ik naar mijn broer zijn laatste mooie foto’s …..ik mis je!

    • Dankjewel voor dit ontroerende verhaal.
      Ik hoop dat heel veel mensen het lezen en er iets van leren.
      Mensen die oordelen zullen er blijven – in alle groepen van de samenleving.
      Mensen die elkaar leren kennen, zullen er alleen maar rijker van worden. Want je verdiepen in de ander is ongelofelijk waardevol!

      • Nelie,dank voor je oprechte reactie, voor het feit dat je medemenselijk bent en je zo openstelt.
        Ik ben echt niet heiliger dan de Paus ,ik heb ook mijn fouten en écht het leven blijft een leerschool.
        Hoop oprecht dat men binnen de gemeente, binnen de kerken én de scholen er nu eens écht serieus mee aan de slag gaan.Een oprecht hartelijke groet.
        Elly

  14. De schrijfster van dit artikel kennende; lieverd, veel sterkte. Ik weet hoe moeilijk jullie het hebben hiermee. Zelf kom ik niet uit die woonplaats. Ik werk al jaren in de thuiszorg, en heb regelmatig met cliënten van allerlei geloven over dit onderwerp gesproken, wanneer dit ter sprake kwam. Zelf ben ik Katholiek.
    Het kwam er dan uiteindelijk op neer dat je mensen moet respecteren en accepteren zoals ze zijn. De mensheid stelt de verschillen, en legt de regeltjes op.
    Onze lieve Heer, Allah, of wie je aanhangt, hebben dit heus niet zo bedoeld. Ook het voeren van oorlogen uit naam van het geloof, wordt in geen enkel religieus boek gepredikt. Helaas worden andersdenkenden afgestoten door mensen die heel zeer aan hun geloof hechten. Daarmee heb je de ander toch niet lief, zoals je jezelf lief hebt?
    Ik heb geleerd van mijn ouders, op school, door mijn geloof en in die 54 jaar dat ik op deze wereld rondbanjer, dat in de bijbel staat dat je je naaste moet behandelen zoals je zelf behandeld wil worden. Helaas denken de zwaar gelovigen daar anders over. Ook ik ken het dat wanneer je naar een bepaalde kerk gaat, je er wel bij hoort, maar wanneer je een ander geloof aanhangt, je er niet bij hoort. Mijn man heeft een neef die homo is, en een nicht is lesbienne. Het zijn geweldige GEWONE mensen, die alleen vallen op mensen van hetzelfde geslacht. Ze hebben alle twee fantastische partners, waar mijn man en ik erg goed mee op kunnen schieten. Wij accepteren ze zoals ze zijn, en zijn zelfs op beide huwelijken geweest. Waarom niet?!?! En wat gemeentebestuursleden van betreffende gemeenten betreft; je bestuurt voor de gehele gemeenschap, dus ook voor andersdenkenden en de LHBT-gemeenschap en niet alleen voor degenen van je eigen kerk. Het geloof mag niet de doorslag geven voor wat je beslist, omdat je voor alle inwoners een beslissing moet nemen, met daarbij alle waarden en normen in acht nemend

  15. (Poëzie op maandag:Gedicht van Klaas Dijkhoff

    Omarm de liefde

    Laat ze maar zeggen dat je liefde onrein is.
    Laat ze aan elkaar vertellen dat je er eigenlijk niet mag zijn.
    Laat ze het opschrijven zodat ze daarna kunnen zeggen dat het geschreven staat.

    Laat ze in besmuikte termen praten over wat God zou vinden.
    Laat ze cryptisch spreken over genezing en positionering met een homoseksuele identiteit.
    Laat ze zelfs te laf zijn om ronduit te zeggen: “Jij hoort er niet te zijn en zult branden in de hel.”

    Laat ze bang zijn voor gevoelens, voor liefde, voor wat ze niet snappen.
    Laat ze vrezen voor de waarheid en de werkelijkheid zodra die afwijkt van wat oude boeken zeggen.
    Laat ze de tegenstrijdigheid dat ze wel bewijs verlangen voor het dagelijkse, maar niet voor het wezenlijke.

    Laat ze de vrijheid het onredelijke te geloven.
    Laat ze de vrijheid hun onnozelheid te etaleren.
    Laat ze om vergeving hopen, want zij weten niet wat ze doen.

    Omarm niet wat zij zeggen, maar hoe weinig mensen dat herhalen.
    Omarm de bescherming die onze wetten je bieden tegen invloed van haat.
    Omarm de steun van iedereen die zich uitspreekt tegen deze pijnlijke daad van dwaling.

    Omarm je partner.
    Omarm de vrijheid.
    Omarm de liefde.

  16. Op de VVD is genoeg aan te merken maar dit doet Klaas Dijkhoff goed. Een man met zijn hart op de juiste plek, chapeau!

  17. De Liefdesverklaring
    1. Wij bevestigen dat mannen en vrouwen gelijkwaardig zijn.

    2. Wij bevestigen dat mensen op verschillende wijzen elkaar liefhebben en lichamelijk tot elkaar kunnen worden aangetrokken. Alle mensen moeten in vrijheid kunnen zijn wie ze willen zijn.

    3. Wij bevestigen dat seksualiteit altijd een wederzijds vrije keuze moet zijn.

    4. Wij bevestigen dat seksualiteit een bijdrage levert aan een betekenisvol, vreugdevol en mooi leven.

    5. Wij bevestigen dat er mensen zijn die van gender willen veranderen, en bevestigen hun recht dit te doen.

    6. We ontkennen dat mensen hun geaardheid moeten verbergen of afzweren.

    7. Wij bevestigen dat het huwelijk een keuze is tussen vrije mensen – hetero en homo – die met elkaar een liefdevol en verantwoordelijk verband aan willen gaan.

    8. Wij bevestigen dat er ook andere vormen zijn waarin mensen liefdevol samenleven en voor elkaar zorgen.

    9. Wij bevestigen dat liefde de belangrijkste basis is voor het opvoeden van kinderen. Vrouwen en mannen – ongeacht de vorm van hun onderlinge relatie – zijn daartoe in staat.

    10. Wij bevestigen dat ieder vrij is in het vormgeven van het eigen leven, en dat er zowel in wetgeving als in sociaal verkeer geen directe of indirecte dwang of uitsluiting plaatsvindt.

  18. Ik ben blij dat de gemeente niet meegaat in de symboolpolitiek van een vlag. Hij zegt namelijk niet zoveel. Het gaat er meer om hoe je als mens leeft en bent.

    Persoonlijk heb ik vooral moeite met de hypocrisie die met name de linkse hoek in de politiek er op na denkt te moeten houden. Nu de grootste monden over een Nashvillepact, maar op de grote stroom (Islamitische) vluchtelingen hebben deze partijen die een dergelijke vlag aanbieden 0 kritiek.

    Mevrouw Halsema van GroenLinks betoogt zelfs in amsterdam dat het burkaverbod zo niet bij haar stad past. Een burka staat notabene voor onderdrukking van de vrouw! De Islam vindt homofilie e.d. nog erger dan een SGP’er.

    Kortom laat iedereen ook vooral eens bij zichzelf ten rade gaan. En een vlag… tja nikszeggend symbool. Iets teveel gehyped. Zegt niets.

    • Want de sgp onderdrukt geen vrouwen?? Terwijl ze pas een paar jar verkiesbaar zijn bij dat gereformeerde zooitje ongeregeld?
      En symboolpolitiek is wel degelijk belangrijk, dat is ook de rede waarom het over het algemeen niet geaccepteerd word als je met bijv. Een hakenkruis of een kkk-symbool op je arm rondloopt. Achter symbolen zit namelijk een betekenis.

  19. In reactie op de Nashville-verklaring, die ook in Nederland ondertekend wordt, vraag ik de ondertekenaars het volgende:

    Beste mede-ondertekenaars van het anti-LHBTI-pamflet!

    Hartelijk dank dat jullie ons weer even herinneren aan de onwrikbaarheid van de Bijbel. Wij weten nu weer hoe homosexuele onreinheid en transgenderisme afgekeurd dient te worden omdat de Bijbel dit zegt (Leviticus 18:22).
    Mag ik jullie advies vragen in enkele andere zaken die in de Bijbel staan, waarvan ik ook graag zou willen weten hoe ik die regels moet opvolgen? Want dat alles wat in de Bijbel staat opgevolgd dient te worden, staat uiteraard buiten kijf.

    1. Leviticus 25:44 zegt dat ik slaven mag bezitten, zowel mannelijk als vrouwelijk, maar alleen als ze aangekocht zijn van buurlanden. Geldt dit nou alleen voor Duitsland en België? Een vriend zegt dat Engeland uitgesloten is, omdat de Noordzee er tussen ligt, maar ik zou toch wel heel graag een Brit bezitten!

    2. Ik wil een van mijn dochters als slaaf verkopen, zoals toegestaan volgens Exodus 21:7. Volgens Leviticus 27:4 is een vrouw dertig gram zilver waard, maar onder de twintig jaar is ze maar tien gram zilver waard. Als mijn dochters al wel volgroeid zijn, maar nog geen twintig, wat is dan in deze huidige economie een redelijke prijs?

    3. Een vriend zit met het volgende probleem: volgens Leviticus 15:19-24 mag een man geen contact hebben met een vrouw die in haar menstrueel onreine periode zit. Dat is wel wat lastig te zien. Hoe kan een man dit vermijden? Gewoon vragen valt tegenwoordig niet meer zo lekker, de meeste vrouwen nemen hier aanstoot aan.

    4. Als ik een stier op het altaar verbrand als offer, creëert dit een geur die God welgevallig is, aldus Leviticus 1:9. Ik krijg echter klachten van de buurt als ik dit doe. Zij vinden de geur niet welgevallig. Mag ik ze nu neerslaan?

    5. In mijn straat zijn diverse mensen die maar blijven doorwerken op zondag, Sabbath. In Exodus 35:2 staat duidelijk dat ik ze moet doden. Ben ik nu moreel verantwoordelijk om ze zelf te doden, of mag ik de politie vragen dit voor mij te doen?

    6. Varkensvlees (Leviticus 11:7) en oesters en mosselen (Leviticus 11:10) zijn onreine dieren en mogen niet gegeten worden of aangeraakt worden, en wie ze aanraakt wordt zelf ook onrein. In mijn koor zitten een slager en een visboer, kan ik ze nog wel aanraken als ik handschoenen draag? Oh, en hoe zit dat met het aanraken van een voetbal, gemaakt van varkenshuid?

    7. Volgens Leviticus 21:20 mag ik Gods altaar niet naderen als ik een afwijking in mijn zicht heb. Ik moet toegeven dat ik een bril draag, maar met mijn bril zie ik wel scherp… is hier enige onderhandelingsruimte mogelijk?

    8. Een priester moet trouwen met een maagd, aldus Leviticus 21:13. Daar hebben de katholieken dus al een probleem, hoe gaan de protestanten dit oplossen?

    9. Bijna alle mannen en veel vrouwen in mijn omgeving laten hun haar knippen, óók het haar bij hun slapen. Dit is expliciet verboden in Leviticus 19:27. Hoe moeten ze ter dood gebracht worden?

    10. Een oom van mij heeft een zondige boerderij, want hij plant twéé soorten gewassen in één veld. Daarmee overtreedt hij Leviticus 19:19. Zijn kinderen zijn volgens datzelfde bijbelvers ook zondig, want ze dragen kleding gemaakt van meer dan één soort stof: hun jassen zijn van katoen en polyester.
    Nog lastiger: zijn vrouw heb ik ‘gvd’ horen vloeken. Nou is het best een heel gedoe om het hele dorp bij elkaar te krijgen om haar te stenigen, zoals Leviticus 24:10-16 voorschrijft. Mogen we ze niet gewoon in een privé-familie-aangelegenheid op de brandstapel verbranden, zoals we doen met mannen die het met hun schoonmoeder aanleggen, zoals voorgeschreven in Leviticus 20:14?

    11. Mijn collega’s lezen de horoscoop in de krant. Volgens Leviticus 19:26 mag je je niet inlaten met waarzeggerij. Hoe lang moet ik ze onrein beschouwen?

    Beste ondertekenaars, jullie hebben de Bijbel veel langer en intensiever bestudeerd dan ik, dus jullie kunnen me hier vast bij helpen. Help mij de wijsheid te verkrijgen om hiermee om te kunnen gaan… hoewel ik nog steeds niet zeker weet of het verstandig is om die wijsheid nou wel te vergaren (Spreuken 3:13-18, gelukzalig hij die wijsheid vindt) of niet (Prediker 1:18, veel wijsheid is veel verdriet).
    Hartelijk dank dat jullie ons nogmaals duidelijk erop gewezen hebben dat als het maar in de Bijbel staat, het nagestreefd moet worden!

    PS Ik zou toch echt heel erg graag een Brit hebben…

    (NB: Tekst gebaseerd op o.a. een brief van Prof. James M. Kauffman, in reactie op een anti-homoseksualiteit-statement van Dr Laura Schlesinger)

  20. Zoon van gott, zo te lezen behoor je tot een fanatieke bijbellezer. Je hebt een voorliefde voor het Oude Testament. Helaas voor je: de ondertekenaars beroepen zich op teksten uit het Nieuwe Testament. Daarmee heb ik meteen aangetoond dat je de verklaring niet eens hebt gelezen.

    • Tja meneer Aard, ik neem meteen aan dat jij precies weet wat er zowel in het oude- als nieuwe kletstament geschreven staat. Als je elke zondag op het voorste bankje in de kerk zit, dan steek je immers nog eens wat op.
      Ik hoop echter dat jij het mij niet kwalijk neemt, dat ik niet de moeite heb genomen om de meer dan 2000 geboden en verboden uit het nieuwe sprookjesboek serieus te nemen.

  21. Deze discussie laat, helaas, inmiddels ook al zien waar het misgaat. Geen respect voor elkaar en elkaars mening en niet op een normale manier de dialoog met elkaar aangaan. Jammer.

    • Jammer dat u geen respect heeft voor de wijze waarop de discussie hier gevoerd wordt. Ook uw opmerking over het “normaal aangaan van de dialoog” slaat nergens op omdat u niet de moeite neemt uw “mening” nader toe te lichten. Een dialoog aangaan met de zwartekousengroep Jan-Aart is bovendien een zinloze onderneming omdat deze groep de “enige” waarheid verkondigt op basis van een boekwerk vol waan-ideeën. Waanideeën behoren volgens DSM-IV tot de psychiatrische ziektebeelden en in tegenstelling tot wat Nashville bijbelaars beweren over homo’s zijn mensen met waanideeën niet te genezen.

      • Als het goed is discussiër je niet om je ‘tegenstander’ over te halen, maar om omstanders te overtuigen en in te lichten dat het anders kan. De zwartekousen zijn namelijk helaas al verloren, maar bijv. Hun kinderen (en andere ‘neutrale partijen’ nog niet)

      • Je bent zelf waanzinnig door te beweren dat ik tot een zwarte kousengroep zou behoren. “Waanzinnig wordt gezegd van hem, die zijne verstandelijke vermogens niet goed weet te gebruiken; hetzij ten gevolge van eene ziekelijke aandoening of ten gevolge van den aanleg”

  22. Dank voor uw reactie. Heb niet de hele discussie willen veroordelen maar sommige reacties. Wanneer je even de definitie van “dialoog aangaan” opzoekt begrijp je misschien wat ik bedoel.

    Begrijp verder uit uw reactie dat er groeperingen e.d. zijn die er dus “waan” ideeën op na houden en niet te genezen zijn. Dat zijn er inmiddels al een heel aantal en niet alleen die, die gelinkt zijn aan het christelijk geloof.

  23. Wellicht is het u ontgaan dat dialoog betrekking heeft op een “vrije gedachtenwisseling”. “Vrij” is in dit begrip essentieel en het veronderstelt dat je als individu “eigen” keuzes kunt- en mag maken op basis van persoonlijke overtuigingen. Dit noem je “eigen identiteit” (wellicht zelf even de betekenis opzoeken).
    Het lijkt mij dat je moeilijk kunt spreken van een eigen identiteit wanneer jij je als een mak schaap voornamelijk laat leiden door een soort fuhrer die elke zondag vanaf zijn kansel aan jou voorschrijft hoe jij je als christelijke gelovige hebt te gedragen. Hoezo dan vrije gedachtenwisseling?

    • De wet van Godwin is een aforisme over de internetcultuur dat in 1990 door Mike Godwin bedacht werd. De wet luidt: As an on-line discussion grows longer, the probability of a comparison involving Nazis or Hitler approaches
      Vertaling: Naarmate online-discussies langer worden, nadert de waarschijnlijkheid van een vergelijking met de nazi’s of Hitler tot 1.
      Ofwel: als een online-discussie maar lang genoeg duurt, trekt een van de deelnemers geheid een keer een vergelijking met de nazi’s of Hitler. Godwin ergerde zich aan de gewoonte om in discussies op Usenet vergelijkingen met nazi’s, Hitler en de Holocaust te maken en meende dat deze, vaak absurde, vergelijkingen afbreuk deden aan de ernst van de Holocaust. Om dit tegen te gaan formuleerde hij zijn stelling, bedoeld als een soort meme of tegenmeme. De bedoeling van zijn stelling was dus niet een eind te maken aan discussies, maar om deelnemers aan een discussie bewuster te maken van de vraag of een vergelijking met de nazi’s of Hitler gepast is, of simpelweg een kwestie van te ver doorgevoerde retoriek.

      De wet van Godwin stelt dus niet dat een discussie door die verwijzing of vergelijking zijn beste tijd heeft gehad. Toch bestaat in veel nieuwsgroepen op Usenet en forums op het internet het gebruik de discussie in de thread te beëindigen, zodra die vergelijking wordt gemaakt: degene die de nazi’s als eerste noemt, heeft dan automatisch verloren, ongeacht het besproken onderwerp, tenzij iemand de vergelijking opzettelijk maakt om een discussie te beëindigen. Op deze wijze staat de wet van Godwin garant voor een bovengrens aan de lengte van discussies in nieuwsgroepen. Dat iemand automatisch een discussie verliest door te verwijzen naar de nazi’s is echter een drogreden die Godwin zelf niet heeft bedoeld.

      • Nogal debiel om bij een discussie te spreken van winnaars en verliezers, helemaal als je het hebt over “de dialoog aangaan”. De term God-win is in dit verband veelzeggend. Gereformeerde prullaria dus!

      • Het favoriete wetje van extreem rechts, niet bepaald een homovriendelijk gezelschap. Je zou je dood moeten schamen om zoiets hier te plaatsen.

        • Tja fatsoenlijke burger, het is helaas niet mogelijk om via dit medium mensen te weren die zich slechts blind laten leiden door het handboek voor onverdraagzaamheid en daarom ook niets begrijpen van naastenliefde.

  24. Beste zoon, er is vast ergens nog wel een geschikte kansel voor jou om je verhaal te doen.

    Laten we terug gaan naar de ingezonden brief en de boodschap die daar in zit.

    • En gaat u vooral op een normale manier de dialoog met u zelf aan over het plaatsen van nietszeggende opmerkingen met de boodschappen die daarin zitten.

  25. Nazi! Hitler! Stoppen we nu eindelijk?
    Misschien de schone taak van iemand om een discussie-avond in de veluvine te organiseren? Kijken of we allemaal de woorden in de mond nemen die we hier wel durven te zeggen.

      • Misschien moeten we er geen discussie avond van maken, maar een avond om verbindingen te leggen. Een discussie wordt algauw weer zo verhit, met ja en nee tegenover elkaar. Luisteren naar elkaar is veel mooier…

      • het is anders helemaal in de lijn van het thema dat de burgemeester koos voor zijn nieuwjaarstoespraak – en dus eigenlijk ook een uitnodiging naar hem toe om dit ook mee te gaan maken.

    • Ik zou er niet teveel van verwachten Ellie. Wanneer gereformeerden gaan roepen om “respect”, “de dialoog aangaan” of “verbindingen leggen”, dan bedoelen ze meestal dat ze willen uitdragen wat een geweldige club hun refo- clubje is, waarom hun god de beste is en waarom je beslist eens een bezoek aan hun prachtige kerk moet brengen om te ervaren hoe gezellig het daar is! Gewoon ordinair zendingswerk dus!

    • Een open gesprek, zonder meteen te roepen dat de een of de ander er achterlijke standpunten op na houdt. Luisteren naar elkaar, als mensen die samen in één dorp wonen. Zonder zendingsdrang, zoals hier gesuggereerd wordt.

      • Je zou nu bijna niet meer durven beweren dat ondertekenaars van de Nashville papers er achterlijke standpunten op na houden maar dan hou je jezelf wel mooi voor de gek.
        Een “open” gesprek met vrome bijbelaanbidders is namelijk een contradictio in terminis.

  26. Ik denk dat er aan weerskanten een hoop goede wil is als het erom gaat nader tot elkaar te komen.

    De heer van de Weerd gaf aan tijdens het oudejaarsinterview en na lezing van wat discussies op deze site dat hij het idee heeft dat “voor” en “tegen” elkaar niet begrijpen. Dat zal deels waar zijn, maar tegelijkertijd is het ook zo dat dialoog geblokkeerd wordt omdat er vanuit een bepaalde groep op basis van religieuze overwegingen onwrikbare standpunten worden ingenomen. Vervolgens wordt er wel respect gevraagd maar kan dat als gevolg van diezelfde onwrikbare standpunten niet teruggeven worden.

    Daarmee ik begrijp (en respecteer) ik de stellingname vanuit religieuze overwegingen prima, maar wat moet ik daarmee als dialoog vervolgend niet mogelijk is? Moet ik dat dan maar volledig accepteren en respecteren om daar vervolgens weinig voor terug te krijgen? Daar voel ik niets voor. Voor mij geldt bij respect “gelijk oversteken”, respecteer mij en ik respecteer u, geef mij de ruimte en ik geef u de ruimte, respecteer mijn uitleg van het geloof en ik respecteer uw uitleg. Anders gaat het niet werken en blijven we proberen elkaar te overtuigen van elkaars ongelijk terwijl er wellicht niemand gelijk heeft.

  27. Ja, dat begrijp ik ook niet. Het lijkt mij erg moeilijk om respect te hebben voor christelijke mensen die zo’n verklaring ondertekenen. Dat heeft toch helemaal niets te maken met naastenliefde? Het is gewoon haat zaaien.

    • Ik sta niet achter de Nashville verklaring, en zou ‘m nooit tekenen. En ik ken heel wat christenen die er hetzelfde over denken. Die verklaring heeft niet alleen veel commotie veroorzaakt in seculiere kring, maar ook bij christenen. Dat is ongelofelijk jammer en had niet moeten gebeuren.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here